Menu Close

تسلط بر زبان خارجی و «دولینگو»

تسلط بر یک زبان خارجی ممکن است برای بزرگسالان غیرممکن به نظر برسد، ولی من می‌خواهم تلاش خودم را بکنم                 

با توجه به نتایج تحقیقات جدید، اگر شما تا سن ۱۰ سالگی شروع به یادگیری یک زبان جدید نکرده‌اید، دیگر شانسی برای تسلط  پیدا کردن بر آن را نخواهید داشت. اما یکی از خوانندگان این خبر می‌گوید به سادگی ناامید نمی‌شود:

من مصمم هستم که خلاف این طرز تفکر را ثابت کنم و به همین خاطر الان بیشتر از ۸ ماه است که هر روز صبح برنامۀ دولینگو را باز می‌کنم و ۴۰ دقیقه از زمانم را صرف یادگیری زبان فرانسوی و ژاپنی می‌کنم.

دولینگو در سال ۲۰۱۱ توسط لوئیس فن آن طراحی و ساخته شد. ایدۀ اصلی دولینگو برای یادگیری زبان بر پایۀ تمرین‌های کم ولی مداوم استوار است. هر روز با صرف ۱۰ الی ۲۰ دقیقه، گاهی با هدف یادگیری چیزی جدید و گاهی با مرور دانسته‌های قبلی، می‌توان توانایی‌های زبانی را بالا برد.

اگر شما هم مثل من، بندۀ عادت کردن هستید، این برنامه می‌تواند بهترین راه برای پیشرفت شخصی شما باشد. بسیاری از تکنیک‌های استفاده‌شده در این برنامه یادآور شیوه‌های حقه‌آمیز بازی‌های رایگان کامپیوتری و شبکه‌های اجتماعی است که کاربران را جذب خود می‌کنند و آن‌ها را مجاب می‌کنند که هر روز به این برنامه‌ها سری بزنند.

اما سوال اصلی این‌جاست که با دولینگو واقعاً چند درصد زبان یاد می‌گیرید. اگر زبان فرانسوی و ژاپنی را در نظر بگیریم، مسلماً به من توانایی تماشای فیلم‌های فرانسوی را به زبان اصلی نخواهد داد، اما با این حال در خواندن و صحبت کردن زبان فرانسه اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهم داشت و همین طور برای زبان ژاپنی می‌توانم بگویم از سطح توانایی در حد صفر مقدار خیلی کمی پیشرفت داشته‌ام، که مسلماً خیلی بهتر از هیچ است.

متخصصان حتماً درست می‌گویند: حتی با کمک تکنولوژی‌های هوشمندانۀ جدید، من هیچ‌وقت نخواهم توانست در اواخر دهۀ بیست‌سالگی در یک زبان خارجی تسلط کافی پیدا کنم، اما این دلیل نمی‌شود که انسان تلاش نکند. تسلط نسبتاً کامل بر یک زبان آن‌قدرها هم مهم نیست. چرا روی یک هدف ساده‌تر تمرکز نکنیم؟! مثلاً توانایی خواندن و درک علائم و نوشته‌های روی درها و تابلوها.

به هر حال، هل دادن دری که روی آن نوشته شده «بکشید» در هر زبانی و در هر نقطۀ دنیا احمقانه به نظر خواهد رسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *