Menu Close

سیستم کامپیوتری جدید حرف‌هایی را که با خودتان می‌زنید شناسایی می‌کند

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در موسسۀ فناوری ماساچوست، محققان یک رابط کامپیوتری را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند کلماتی را که کاربر در ذهن خود بیان می‌کند، بدون این‌که آن‌ها را به زبان بیاورد، به پیام صوتی یا نوشتاری تبدیل کند.

این ایده که مکالمات ذهنی دارای نمودهای فیزیکی است از قرن نوزدهم تا کنون وجود داشته و در دهۀ ۱۹۵۰ به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته است. اکنون با توجه به تحقیقات صورت گرفته، محققان یک دستگاه شامل یک جفت هدست هدایت‌کننده که لرزش‌های ریز را از طریق استخوان‌های صورت به گوش داخلی انتقال می‌دهد برای انجام این فرآیند در نظر گرفته‌اند. گام اول برای پژوهشگران این بوده است که مشخص کنند قابل‌اطمینان‌ترین سیگنال‌های عصبی-عضلانی در کدام قسمت صورت قرار گرفته‌اند. سپس، آن‌ها تنها از چهار الکترود در فک برای دریافت و انتقال این سیگنال‌ها استفاده کردند.

آن‌ها از یک شبکۀ عصبی برای پیدا کردن همبستگی بین سیگنال‌های عصبی-عضلانی خاص و کلمات تولیدکنندۀ آن سیگنال‌ها استفاده کردند و در مواردی نیز به نتیجۀ مطلوبی دست یافتند.

یافته‌های این پژوهشگران می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، افرادی را که دارای نوعی معلولیت هستند که نمی‌توانند به طور طبیعی صدای خود را بشنوند در نظر بگیرید. همچنین، سرطان فک می‌تواند باعث شود فرد توانایی صحبت کردن را از دست بدهد. این دستگاه جدید می‌تواند امکان صحبت کردن را برای چنین افرادی دوباره فراهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *